Data kalles verdens mest verdifulle ressurs. Som toppleder bør du vite hvorfor din virksomhet må bli datadrevet for å overleve fremtidens konkurranse.

Data er ikke lenger noe som kun IT-avdelingen sitter med. Morgendagens vinnere er alle drevet av data, og riktig data til riktig tid avgjør hvem som lykkes. Kombinasjonen av tilgjengelige data og mer effektive dataplattformer, gjør at det er flere konkurrenter enn noen gang.

I studioet til Dagens Næringsliv onsdag 9. november 11.30-13.00 treffer du toppledere som har kommet langt i å bli drevet av data. Vi vil lære mer om hvordan de har jobbet for å sette data i sentrum for virksomheten og måten de tar beslutninger basert på disse. Dette har gitt dem store fortrinn i deres respektive markeder.

To panelsamtaler

I den første panelsamtalen vil vi se nærmere på hvordan store etablerte virksomheter lykkes med å bli datadrevne, mens de fortsatt leverer på sin eksisterende kjernevirksomhet.

I den andre panelsamtalen vil vi se på hvordan selskaper som er født digitale bruker data som en driver for hele sin forretningsmodell.

Påmelding

Når du melder deg på, så kan du legge inn studiosendingen i kalenderen din. Sendingen går også live på forsiden av DN.no.

Petter Hellmann

Konsernsjef i Møller Mobility Group

Petter Hellman har vært konsernsjef i Møller Mobility Group siden 2019. Han kom da fra stillingen som administrerende direktør i Møller Bil, der han ble ansatt i 2017. Petter Hellman har fra tidligere solid ledererfaring med 11 år i ledende posisjoner i Orkla-systemet, blant annet fire år som CEO i Lilleborg. Før tiden i Orkla har Hellman arbeidet i Gresvig AS og A.T. Kearney, hvor han jobbet med flere, store detaljhandelskjeder. Hellman er utdannet ved Handelshøyskolen i Bergen og The Fuqua School of Business at Duke University i North Carolina.

Ole Robert Reitan

CEO i Reitan Retail

Ole Robert Reitan er CEO i Reitan Retail, som er et handelshus som består av nærmere 4000 utsalgssteder og mer enn 40 000 mennesker i syv land. De kjente merkevarene i selskapet omfatter blant annet REMA 1000 i Norge og i Danmark, Narvesen, 7-Eleven, Pressbyrån, R-Kioski, Uno-X og YX.

Sammen med sin far Odd Reitan og bror Magnus Reitan, eier Ole Robert Reitan holdingselskapet REITAN, som Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital er del av. Han har styreverv i en rekke av selskapene han er medeier i. Blant annet er han styreleder i REMA 1000 og i Norsk Kylling.

Marianne Bergmann Røren

Konsernsjef i Mesta

Marianne Bergmann Røren er konsernsjef i statseide Mesta. Hun er utdannet jurist og har lang ledererfaring fra Danske Bank. Der hadde hun ansvar for internasjonal virksomhet, forretningsutvikling og risikostyring.

Da hun kom til Mesta i 2019 brukte hun det første halvannet året på å  gjennomføre en kraftig og effektfull snuoperasjon i selskapet. I dag opplever Mesta sterk vekst, har gode fremtidsutsikter og går med solid overskudd.

Selskapet har blant annet hatt et økt fokus på standardisering, forenkling og ikke minst digitalisering. Mesta har satt seg som mål å bli bransjens digitale mester. Data samles og brukes på en helt annen måte enn tidligere. Det krever et ambisiøst og fremtidsrettet lederskap med solide og godt forankrede strategier.

Anton Nytorp

CTO for LMK Group

Anton Nytorp er CTO for LMK Group, som er Nordens ledende matkasse-aktør, med en omsetning på 1,4 milliarder i 2021 og over 400 ansatte. Før dette ledet han CoopX, Coop Norge sin digitale innovasjonsavdeling som han var med å bygge opp fra 0 til over 30 ansatte. Han er lidenskapelig opptatt av hvordan data og teknologi kan brukes til å skape nye kundeopplevelser og forretningsverdi. Tidligere jobbet Nytorp som konsulent i Boston Consulting Group. Han har en Master i Industriell Økonomi fra Linköpings Universitet i Sverige.

Karl Martin Lind

Gründer av Eyr

Karl Martin Lind grunnla Eyr og lagde Norges første heldigitale klinikk. For å løse utfordringer i helsevesenet, lærte Lind seg programmering og bygde deretter Eyr -appen. Han har tidligere jobbet som kvantitativ analytiker i finansbransjen og er utdannet siviløkonom.

Torvald Kvamme

Direktør i Bulder Bank

Torvald Kvamme er direktør i Bulder, som er en egen merkevare under Sparebanken Vest sin bankkonsesjon. Han har lang erfaring med digital tjenesteutvikling i bank, reiseliv og media. Tidligere direktør Kundeinnsikt og tjenesteutvikling, samt Leder Produkt og digitale kanaler i Sparebanken Vest. Torvald har erfaring med både inkrementell og mer radikal innovasjon. Nå leder han den nye bankmerkevaren fra Sparebanken Vest, som lover å redefinere bank.

Hanne Larsen

Consulting Director i Sopra Steria

Hanne Larsen er tidligere direktør for Business Intelligence i Bring, der hun hadde ansvar for at data skal understøtte virksomhetsstyringen og sikre at beslutninger ble tatt på innsikt og fakta, og ikke synsing. Som Consulting Director i Sopra Steria er hun leder av Insight & Analysis-fagmiljøet.

Larsen har jobbet i grensesnittet teknologi og forretning i over 30 år, og har et stort engasjement for at virksomheter skal utnytte den muligheten som ligger i de data som de besitter.  Enten til analyse, rapportering eller til forskning og innovasjon, men hele tiden med tanke på å realisere forretningsgevinster.

Iselin Songe-Møller

Head of Risk & Compliance i Sopra Steria

Iselin Songe-Møller er leder for Risk and Compliance i Sopra Steria, en avdeling som leverer konsulenttjenester innen virksomhetsstyring, informasjonssikkerhet, personvern, informasjonsforvaltning og samhandling. Hun har jobbet som forretningsrådgiver i Sopra Steria siden 2014, og har lang erfaring med digitaliseringsprosjekter og endringsledelse. Hun har tidligere jobbet med software-prosjekter i Apple og hadde internship i IBM under studiene i USA. Songe-Møller er siviløkonom med Bachelor fra Handelshøyskolen BI og Master fra HULT Business School i San Francisco. I tillegg har hun påbygning i prosjektledelse fra UC Berkeley og sirkulærøkonomi og bærekraftsstrategi fra Cambridge University.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.